Septembar 2020

MEĐUNARODNA KONFERENCIJA I SEMINAR P4C O ŽIVOTU I DJELU
ANN MARGARET SHARP – WINCHESTER UNIVERZITET



Ann Margaret Sharp je jedno od najznačajnijih imena u historiji razvoja metoda i pristupa u učenju i podučavanju za poticanje kritičkog mišljenja i njihove primjene u zajednici propitivanja – P4C u Velikoj Britaniji, a kasnije i u svijetu. Na međunarodnoj konferenciji posvećenoj životu i djelu Ann Margater Sharp (1942-2010), koja se održala putem online platforme u periodu od 25-26.9.2020, učestvovale su i predstavnice TPO Fondacije - programa SAPERE BiH: Zilka Spahić Šiljak, Melika Šahinović i Elmana Cerić. Konferenciju je organizovao Winchester univerzitet iz Velike Britanije sa moderatorima: Patricia Hannam, Joanna Hayney, Megan Laverty i Maughn Gregory. Na konferenciji je učestvovalo preko 35 učesnika iz različitih zemalja svijeta: Tajvan, Italija, Velika Britanija, Švedska, Portugal, Južna Afrika, Španija, Sjeverna Amerika i Meksiko.
Facilitatori su predstavili život i djelo Ann Margaret Sharp koji mogu biti inspiracija svima koji podučavaju, naglašavajući njen akademski doprinos ali i praktičnu primjenu znanja iz filozofije. Kreatori Filozofije za djecu – P4C su Matthew Lipman i Ann Margaret Sharp, čiji je cilj bio pedagogija za poticanje razmišljanja kod mladih. Oni su osnovali Institut za napredak u filozofiji za djecu (IAPC) na državnom univerzitetu Montclair 1970-ih. Od tada su se P4C centri razvili po cijelom svijetu.  O životu i djelu, kao i privrženosti svom poslu i ljubavi prema djeci i njihovom intelekualnom, društvenom i emocionalnom razvoju govorio je dr. Maughn Rollins Gregory, profesor na Univerzitetu Montclair, gdje je 2001. godine naslijedio Matthewa Lipmana na mjestu direktora Instituta za napredak u filozofiji za djecu. Asistirala mu je dr. Megan Jane Laverty koja je članica Odbora učitelja i profesorica na Univerzitetu Columbia. 

Oni koji su je poznavali i radili s njom su u zaključku rekli da je bila iznimno brižna osoba i uvijek je ohrabrivala ljude da govore, a posebno one čiji glasovi se nisu čuli ili nisu bili dovoljno zastupljeni, kao što su žene, rasne i druge manjine.
Nakon upoznavanja sa životom i djelom Ann Margaret Sharp, kao i sa ostalim učesnicima koji su prepričavali svoja iskustva sa Ann i koji su bili njeni učenici, uslijedila su kraća propitivanja po metodi P4C. Učesnici su raspodijeljeni u četiri grupe a plan je bio realizacija kraćih diskusija na osnovu pisma kojeg je Ann napisana svim učiteljima, pod nazivom A letter to a novice teacher (Pismo učitelju početniku), a premanjenomčuvenom djelu Harry Stottlemeier´s Discovery (Otkriće Harry Stottlemeiera).Četiri grupe su odgovarale na neka od velikih pitanja poput: šta znači da facilitator propitivanja bude pedagoški rigorozan, a istovremeno da ne dominira, da li  zajednicu propitivanja posmatrati kao prostor podučavanja vrlinama i kojim, ili kao program za učenje o društvenoj pravdi, itd. Učesnici različitih obrazovnih, dobnih i kulturoloških pozadina su razgovoru doprinosili svojim idejama, stavovima i mišljenjima oblikovana kroz lična iskustva i prakse u zajednicama propitivanja. Zaključci s kojima se je većina složila su bili vezani za kulturološke razlike i percepcije vrijednosti: ponekad se zapadni način razumijevanja vrijednosti  ne poistovjećuje sa razumijevanjem istih vrijednosti u drugim krajevim svijeta; kultura, tradicija, politika i religija uveliko utiču na percepciju pravde, pravednosti, vrlina i vrijednosti koje bi trebale biti uvriježene u društvu ali i cilj zajednice propitivanja i uloge facilitatora. Vrijednosti ne smijemo nikada isključiti, a one se posebno odnose na međusnobno poštivanje, hrabrost, istrajnost i samopoštovanje - to su ujedno i temeljne etičke vrijednosti koje pomažu u povezivanju i razumijevanju različitosti ali i doprinosu mogućnosti za neometan razvoj ideja i mišljenja svake osobe.
Rad međunarodnih članova i članica zajednice filozofskog propitivanja se nastavlja, dok će SAPERE BIH kroz TPO Fondaciju integrirati i obrazovne programe prilagoditi materijale i sadržaje Ann Margaret Sharp za nastavnike osnovnih i srednjih škola u BiH. Profesori i istraživači filozofije propitivanja su ujedno i saradnici TPO Fondacije koji će pripremati materijale za učesnike SAPERE programa u BiH.